Top

שאלות שחשוב לשאול את רופא/ת השיקום במהלך השיקום באשפוז

במהלך אשפוז שיקומי תפגשו אנשי צוות רבים שיעבירו בדיקות שונות למטופל וכן טיפולים מגוונים. את עבודת הצוות מנהל רופא השיקום, ובישיבות הצוות נקבעות עבור כל מטופל מטרות טיפוליות בטווחי זמן שנראים לאנשי הצוות סבירים ויישומיים למצבו (למשל, השגת עצמאות בכסא גלגלים או הליכה עם הליכון, לבוש עצמי של פלג גוף עליון וכו').

מטרות השיקום משתנות במהלך האשפוז בהתאם למצבו הרפואי והתפקודי של המטופל – ובתקוה ישנה התקדמות ביכולותיו ככל שעובר זמן השיקום. על מנת למקסם את השהות בשיקום מומלץ להיעזר בצוות המטפל כדי להבין את המטרות שנקבעו וכיצד ניתן לקדמן יחד עם המאושפז. 

לסרטון המסביר אודות שיקום באשפוז- לחצו כאן 

שאלות לרופא/ה

  1. ברוב מחלקות השיקום מתקיימות שיחות תקופתיות עם הרופא המטפל ובני המשפחה: הבינו מה הן המטרות השיקומיות לתקופה הקרובה וכיצד אתם יכולים להשתלב בהשגתן. שימו לב כי המטרות משתנות לאורך זמן האשפוז על פי מצבו הרפואי והתפקודי של המטופל.
  2. קבלו פידבק מאנשי הצוות במחלקה על מידת העזרה שאתם מגישים לקרובכם. האם ניתן לעזור לו יותר בתרגולים בשעות בהן אין טיפולים וביכולתכם להיערך לכך? האם לחילופין אתם עוזרים מדי והצוות ממליץ כי תאפשרו לו לחוות קשיים ולהתמודד עמם לטובת התקדמות בשיקום?
  3. מטרה שיקומית חשובה מאד היא יציאה לחופש סופ"ש עם המטופל במסגרת ביתית: לעתים מרגישים קרובי המשפחה כי המלצה על סופ"ש כזה הגיעה מוקדם מהצפוי. בדר"כ למרות הפחד הראשוני לצאת לסופ"ש עם קרוב שהיה מאושפז זמן רב אחרי פציעה קשה, החויה היא חיובית ונכונה גם למהלך השיקום. שאלו את הצוות כיצד להיערך מראש למועד בו יומלץ על יציאה לסופ"ש, ואילו הכנות עליכם לבצע לצורך כך. 
  4. דברו עם העו"ס הרלבנטי במחלקה על מקורות הסיוע העומדים לרשותכם בעת האשפוז.
  5. אשפוז שיקומי חולף מהר גם אם הוא ממושך ומומלץ להבין מהצוות בזמן אמת מהי המסגרת הבאה המומלצת למטופל (שיקום אמבולטורי, שיקום בקהילה, שיקום ביתי, חזרה לעבודה, מעבר למוסד סיעודי), וכיצד להיערך אליה (מבחינת אישורים מקופות חולים, התאמת דיור וכו').
  6. שמרו על עצמכם כמערכת תמיכה ובקשו הפניה מצוות המחלקה או ממשפחות שעברו תהליכים דומים לגורמי תמיכה באנשים במצב דומה לשלכם. 
  7. באם המטופל נזקק לאפוטרופוס טרם הגעתו למחלקה, שאלו את הרופא המטפל האם יש צורך בהארכת תקופה זו או האם חל שיפור במצבו וניתן להפסיק האפוטרופסות.
  8. במקרים רבים במהלך השיקום המטופל והמשפחה מתמודדים עם כל כך הרבה חזיתות של קושי, שדברים שמציקים ומפריעים אך נחשבים חשובים פחות או מביכים יותר נדחקים הצדה, ועולים מול הצוות הרפואי והטיפולי בשלב מאוחר יחסית של השיקום. כך קורה לעתים רבות במקרים של הפרעות בתפקוד המיני לאחר פציעה, וכן למשל בהפרעות בשליטה על סוגרים. באם אתם מוצאים עצמכם בודדים במחשבות על סוגייה בתפקוד היומיומי הלקוי לאחר הפגיעה שמטרידה אתכם, אנא פנו לצוות המטפל. אינכם הראשונים להתמודד עם קושי זה או אחר, ויש תמיד דרכים לנסות לעזור במסגרת השיקום.

דר' דנה גפן דורון