Top

מסגרות שיקום לילדים ונוער

** לצפייה בשיחה עם לרה זינגר, פסיכולוגית שיקומית מומחית והפסיכולוגית האחראית במחלקת שיקום ילדים בבית חולים לוינשטיין על "שיקום ילדים" לחץ כאן, לגרסה כתובה של הראיון לחץ כאן.

בעמוד זה ניתן למצוא מידע אודות מסגרות בקהילה המספקות מענה לילדים ונוער המשתקמים לאחר פגיעות ראש נרכשות. רוב המסגרות רלוונטיות עם תום השלב האשפוזי, או לאור קשיים העולים בקהילה לאחר פגיעה מוחית- ללא ניסיון שיקומי קודם. חלק מהמסגרות המופיעות בחלק זה מציעות מענה מרפאתי של הערכה, טיפול ומעקב רפואי ואילו מסגרות אחרות מספקות בנוסף גם אבחון וטיפול ארוך טווח של מטפלים ממקצועות הבריאות. ניתן למצוא כאן מידע על המענה השיקומי שמספק משרד החינוך וכן מידע על עמותות רלוונטיות.

האם לאחר פגיעה מוחית ניתן לחזור למסגרת קודמת? התשובה תלויה מאד בסוג הפגיעה וחומרתה. ההמלצה הכי טובה היא להתייעץ עם הצוות במסגרת השיקומית הנוכחית/ קודמת שמכיר אתכם באופן אישי. מומלץ לבקש הערכה בכתב הממפה את הכוחות והקשיים- בין אם מדובר בהערכה מהמרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת או/ו אבחון נוירופסיכולוגי. במידה ולא הייתה מסגרת שיקומית קודמת ניתן לבצע הערכות דרך מטפלים בקופה/ באופן פרטי. יש אפשרות לבצע אבחונים גם דרך האגודה למלחמה בסרטן במקרים הרלוונטיים.
בנוסף, רצוי להתייעץ עם מנהל/ת בית הספר. במצבים מסוימים ניתן יהיה לחזור למסגרת הקיימת, לעיתים בליווי של סייעת במקרי הצורך. במקרים אחרים, ייתכן ויהיה צורך לחשוב על מסגרות של חינוך מיוחד. על מנת לבדוק התאמה למסגרות אלו, יש צורך לעבור ועדת השמה- הן לרוב מתקיימות בין מרץ למאי אך יש גם ועדות במועדים חריגים. פרטים לגבי ועדות אלו ניתן לקבל דרך מנהל/ת בית הספר. מידע לגבי מסגרות של חינוך מיוחד באזור ניתן לקבל דרך בית הספר וגם דרך מחלקת החינוך בעירייה.
אגב, חינוך מיוחד אינו מחייב בהכרח מעבר למסגרת אחרת- לדוגמא ייתכן ויתאפשר מעבר לכיתה קטנה בבית הספר. במקרים מעין אלו מתי״א עשויים לסייע במתן הדרכה לצוות. ניתן לקרוא עוד אודותיהם בקישור זה.

גוף נוסף שכדאי להכיר: תוכנית ״שלבים״ של קדימה מדע. תוכנית הפועלת מכוח חוק חינוך חובה חינם לכל הילדים החולים בישראל, שמטרתה להבטיח רצף חינוכי של תלמידים שאינם נמצאים במסגרת בשל מחלה- מצ״ב קישור למידע נוסף

אם אתם מחפשים מידע על מסגרות שיקומיות אשפוזיות לילדים ונוער אנא לחצו כאן.

ניתן להעזר במידע המופיע בלשונית "האלפון" על מנת לאתר מטפלים ומטפלות מתחומי טיפול שונים העובדים באופן פרטי ומתמחים בשיקום נפגעי ראש. 

מידע נוסף וכללי יותר על השירותים הקיימים עבור ילדים עם צרכים מיוחדים, ניתן למצוא באתר קשר- הבית של המשפחות המיוחדות.

למידע אודות מיצוי זכויות בביטוח לאומי עבור ילדים ונוער ("קצבאות ילד נכה"), לחץ כאן

במידה ומצאת טעות/ חוסרים במידע המופיע בעמוד זה אנא כתוב ל [email protected].

מרפאות ומכונים

 

מרפאה לילדים עם חבלה מוחית נרכשת: בית חולים תל השומר

אודות

במרפאה מטופלים ילדים לאחר חבלות ראש, פגיעות מוחיות דלקתיות, לאחר גידולי מוח ועוד. המרפאה מספקת מעקב רפואי. במקרי הצורך מתבצע תהליך של התרשמות והערכה ע"י צוות רב מקצועי ואם יש צורך בהמשך טיפול מפנים למסגרות מתאימות בקהילה או למסגרת של אשפוז יום.

מנהלת: ד"ר ז'אנה לנדה

שלב מתאים

תום המסגרות האשפוזיות, או לאור קשיים העולים בקהילה לאחר פגיעה מוחית, ללא ניסיון שיקומי קודם.  

הפניות

על מנת להגיע למרפאה יש צורך בטופס 17, ההפניות מסופקות על ידי כל הקופות.

סוגי שירותים

מעקב רפואי, הערכה והפנייה לטיפולים במקרי הצורך.

פרטי התקשרות 

בית חולים תל השומר

בניין בית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, קומה 2

טלפון: 03-5302043

פקס: 03-5302045

מרפאת פגיעות מוחיות: בית חולים אלין

אודות

מרפאה רב צוותית לפגיעות מוחיות, עבור ילדים הסובלים מפגיעה במוח כתוצאה מחבלה, אירוע כלי דם במוח, ניתוח מוח, פגיעה בתפקוד המוח עקב חוסר הספקת חמצן ועוד. המרפאה מספקת טיפול ומעקב רפואי וכן מספקת המלצות להמשך טיפול של מקצועות הבריאות במקרי הצורך.

מנהל: פרופסור מיכאל ויינטרוב

שלב מתאים

תום המסגרות האשפוזיות, או לאור קשיים העולים בקהילה לאחר פגיעה מוחית, ללא ניסיון שיקומי קודם.  

הפניות

ניתן לפנות עצמאית, יש להגיע עם כל החומר הרפואי הקיים. 

סוגי שירותים

טיפול ומעקב רפואי, הערכה והפנייה לטיפולים במקרי הצורך. אם יש צורך בשיקום בהיקף גדול יופנו לאשפוז, ואם יש צורך של שיקום בהיקף קטן יותר יופנו ספציפית לטיפולים הנדרשים בקהילה, בבית החולים אלי"ן או בקופות החולים.

פרטי התקשרות 

בית חולים אלי"ן 

שמריהו לוין 84, ירושלים 

טלפון:02-6494321

מרפאה לשיקום ומעקב של ילדים: בית חולים לוינשטיין

אודות

המרפאה הינה מרפאה רב-מקצועית המתמחה במעקב שיקומי, אבחון נוירו-פסיכולוגי ארוך טווח של ילדים/נערים שנפצעו בתאונות, פיגועי טרור, פגיעות נוירולוגיות של מערכת עצבית מרכזית, שסובלים מנכויות פיזיות קוגניטיביות, שפתיות, רגשיות נרכשות. בנוסף ניתן טיפול להפרעות כאב. 

מנהלת: ד"ר רלוקה שפסר

שלב מתאים

תום המסגרות האשפוזיות, או לאור קשיים העולים בקהילה ללא ניסיון שיקומי קודם 

הפניות

על מנת להגיע למרפאה יש צורך בהפניה רפואית(רופאי ילדים/נוירולוגים/נוירוכירוגים) וטופס 17, ההפניות מסופקות על ידי כל הקופות.

סוגי שירותים

ייעוץ והדרכה: להורים, מטפלים ומורים על ההשלכות השונות של התאונה, הפציעה או המחלה

אבחון: נוירו-פסיכולוגי מורחב לילדים/בני נוער ו/או אבחון פסיכו-דידקטי

טיפולים: דינמיים, קוגניטיביים-התנהגותיים, Play Therapy לילדים, הדרכת הורים, EMDR וטיפולי היפנוזה. בנוסף יש אפשרות לאבחון וטיפול פסיכיאטרי. 

בירורים וטיפולים רפואיים לפי הצורך 

פרטי התקשרות 

בית חולים לוינשטיין

טלפון: 09-7709102           

פקס: 09-7709034

מרפאת נופ"ר (נוירופסיכאטרית) ילדים :בית חולים הדסה עין כרם

אודות

מרפאה המציעה אבחון וטיפול נוירופסיכולוגי עבור ילדים המתמודדים עם השלכות של פגיעה מוחית טראומתית, אפליפסיה, הפרעות קשב, מחלות כרוניות. 

מנהל: עמיחי בן ארי 

מה השלב המתאים

תום המסגרות האשפוזיות, או לאור קשיים העולים בקהילה לאחר פגיעה מוחית, ללא ניסיון שיקומי קודם.  

הפניות

כיסוי הטיפול הינו דרך התחייבויות מקופת החולים- טפסי 17.

סוגי שירותים

אבחונים וטיפולים נוירופסיכולוגים, הדרכת הורים, מעקב וטיפול פסיכיאטרי במקרי הצורך.

פרטי התקשרות

בית חולים הדסה עין כרם 

טלפון: 02-6777855

האגודה למלחמה בסרטן, אבחון וטיפול לילדים שאובחנו עם גידולים מוחיים

באגודה למלחמה בסרטן מספקים שירות נוירופסיכולוגי לילדים ובוגרים צעירים עם נזקים מוחיים, בעקבות גידול סרטני במוח או נזקים מטיפול. לאחר אבחון הגידול הילד לרוב עובר ניתוח נוירוכירורגי וטיפול כימותרפי לצד הקרנות. הטיפולים גורמים לנזקים ברקמה המתפתחת עם השלכות נוירופסיכולוגיות שילוו את הילד לכל אורך חייו. חשוב להכיר כי לעיתים הבעיות עולות רק לאחר שמשתלבים חזרה בבית-הספר או שנים אחרי סיום הטיפולים והם כוללים קשיים בלמידה ובהתמודדות הרגשית.

האגודה מעניקה ליווי חוצה מסגרות וזמן החל משלבי המעבר מהסביבה הרפואית לסביבה הטבעית וכלה בליווי לאורך כל השנים במערכות החינוכיות (כולל האתגרים של כניסה לכיתה א', מעבר לחטיבות, לתיכון ולצבא/שירות לאומי כולל אוניברסיטה). המטרה היא לסייע בשילוב האופטימאלי של הילדים המחלימים בחזרתם למשפחה, לזירה החברתית ולחיי השגרה, גם כשהקשר עם בית-החולים ניתק או אינו רציף בזכות הבראתו של הילד.

המטפלים באגודה הינם עובדים סוציאליים ופסיכולוגים שיקומיים. ילדים המגיעים בעקבות גידולים מוחיים מטופלים על-ידי הצוות הנוירופסיכולוגי, במחלקת שיקום ורווחה באגודה למלחמה בסרטן.

השירותים באגודה הינם ללא עלות. הטיפול אינו כפוף לקופות החולים וזמני ההמתנה לרוב קצרים.

אבחונים:

האבחונים הנוירופסיכולוגים ניתנים בעלות סמלית וניתן לערוך אותם כשנה מסיום הטיפולים הכימותרפיים. האבחון שם דגש על אינטגרציה נוירו-פסיכו-אונקולוגית וכולל גם פן רגשי. בסיומו נערכת שיחת סיכום עם הילד והוריו בה מסייעים בהנגשת ההבנה אודות יכולותיו וקשייו הנקשרים במחלתו וכן ניתנות המלצות לגבי למידה. אבחון שמתבצע במסגרת האגודה תקף עד סוף כיתה י"ב.

לעיתים ילד סיים טיפולים בבית חולים אך בשל הזמן הקצר שעבר עדיין לא מבצעים אבחון אך מצד שני עולים קשיים בהשתלבות בבית הספר. מה ניתן לעשות?

במקרים אלו האגודה מעמידה "תוכנית שיקום ראשונית". התוכנית כוללת דגשים פדגוגים בהתאם לגיל הילד ולהבנה של מה שנפגע ויפגע בשל מיקום הגידול, סוגו והטיפולים שקיבל. לעיתים פוגשים רק את ההורים, לעיתים דנים עם הרופאים המטפלים, לעיתים מעבירים סוללת מבחנים מקוצרת-אלטרנטיבית, כל מקרה לגופו. במקרי הצורך, הצוות המקצועי באגודה למלחמה בסרטן מגיע לבתי הספר כדי לסייע לצוות החינוכי בבית הספר ולספק לו כלים שיתרמו להסתגלות טובה יותר של הילד/ה במסגרת.

טיפולים:

הדרכה להורים החל מרגע האבחון: סיוע בהתארגנות ראשונית, מתן מידע קוגניטיבי-רגשי-התפתחותי על סוגי הגידולים, הטיפולים וההשפעות קצרות וארוכות הטווח; מתן מידע בירוקרטי על ידי העובדים הסוציאליים ומתן מידע על סוגי טיפולים בארץ ובחו"ל על ידי מרכז המידע. ההדרכה בכללותה יכולה להיות נקודתית או ארוכה בהתאם לצורך.

טיפול פסיכולוגי פרטני שבועי לילדים המשתקמים

קבוצות תמיכה לבני-משפחה.

במקרים בהם הילד או ההורים מעוניינים בטיפול על-ידי מישהו אחר, לרוב קרוב יותר לביתם, האגודה מציעה הדרכה אודות הקשיים הנקשרים במחלה למי שיקבל את הטיפול בהם.

היכן?

בסניפי האגודה למלחמה בסרטן ברחבי הארץ

יצירת קשר:

מחלקת שיקום ורווחה, האגודה למלחמה בסרטן.

שירות ארצי לשיקום נוירו-פסיכו-אונקולוגי

ד"ר מיכל שדה – [email protected]

מחלקת שיקום ורווחה – [email protected]

טל: 03-5721619

מכון ידפת 

אודות

אבחון וטפול פסיכולוגי-שיקומי בקהילה. המרכז מעניק סיוע לילדים ולמבוגרים שחווים מגוון פציעות, מחלות וטראומות, כולל התמחות בפגיעות ראש ומוח. 

מנהלות: יהודית רוכברג ויפעת נגר

הפניות

משרד הביטחון, קופת חולים כללית על בסיס החזרים ופרטי. 

סוגי שירותים

  • פיתוח תוכנית שיקום אינדיווידואלית המתאימה לצרכי המשתקם;

  • אבחונים נוירופסיכולוגים קצרים וארוכים- כולל לצורך חוות דעת לבית משפט;

  • טיפול פסיכולוגי שיקומי במגוון גישות (EMDR; CBT; מיינדפולנס, אימונים קוגנטיביים);

  • טיפול מערכתי: זוגי, משפחתי, הדרכת הורים ובני זוג;

  • טיפולים קבוצתיים; 

  • ייעוץ לגורמים השונים וניהול הטיפול והשיקום הכוללני (case management).

פרטי התקשרות

  • מנחם אוסישקין 9, מרכז אסף, עפולה
  • טלפונים: 052-4215591, 054-4559736

 

מרפאות אפילפסיה עבור ילדים 

לעיתים לאחר פגיעות מוחיות נרכשות, אחת מתופעות הלוואי עשויה להיות אפילפסיה. ברבים מבתי החולים ברחבי הארץ ישנן מרפאות אפילפסיה, המציעות מעקב רפואי ובנוסף אבחון וטיפול פסיכולוגי מתאים. באתר של עמותת איל- אגודה ישראלית לאפילפסיה  ניתן למצוא קישורים למרפאות השונות ברחבי הארץ. 

באתר זה, נשתדל להוסיף מידע מפורט וממוקד על כל אחת מהמרפאות המציעות אבחון וטיפול לילדים עם אפילפסיה כתוצאה מפגיעות מוחיות נרכשות. 

  1. מרפאת נוירולוגיה- בית חולים תל השומר: המרפאה מציעה טיפולים למגוון של הפרעות נוירולוגיות אצל ילדים ( תסמונת רט, אנגלמן ועוד). בימים קבועים בשבוע המרפאה מספקת אבחון וטיפול לילדים עם אפילפסיה. ניתן לפנות לטיפול החל מזיהוי הבעיה (ובתום שלב השיקום באשפוז במקרים הרלוונטים). מנהלת: פרופסור ברוריה בן זאב,  צוות: רופאים, דיאטנית, עו"ס ופסיכולוגים שיקומיים, המציעים שירות של אבחון וטיפול (הפניות באמצעות טופס 17). טלפון: 03-5302687

מסגרות חינוכיות

 

מתי"א

אודות 

מתי"א הוא מרכז תמיכה יישובי או אזורי בפריסה ארצית המשמש מסגרת מקצועית, פדגוגית וארגונית ומרכז ידע של החינוך המיוחד, שמטרתו העיקרית היא שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה. התפיסה המנחה את פעילותו היא ראייה מערכתית, בד בבד עם הדרכת הצוותים וקיום שיתופי פעולה עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים ועם ההורים. במסגרת אחריות המתי"א על ריכוז התמיכה בתלמידים עם צרכים מיוחדים, מתי"א גם מרכז את תוכנית השילוב

יצירת קשר

רשימת פרטי יצירת קשר לפי אזורים בארץ

היחידה לחינוך מיוחד, עיריית תל אביב

אודות

היחידה לחינוך מיוחד של השרות הפסיכולוגי חינוכי (מכון שניאורסון) נותנת מענה לכל בתי הספר הכוללניים לחינוך מיוחד בעיר תל-אביב .

היחידה כוללת 25 פסיכולוגים, חלקם חינוכיים וחלקם שיקומיים, ומאפשרת לתת לתלמידים, להוריהם ולצוות מענה מקצועי מקיף ובו זמני לקשיים המורכבים.

מנהלת: תמר מרינגר

יצירת קשר

03-7248623

בית הספר לנוער חולון 

אודות

תוכנית בית הספר כוללת מגוון שירותים שיקומיים: חינוכיים, תעסוקתיים וטיפוליים, ומושתתת על תוכניות פרטניות התואמות את הפוטנציאל האישי של כל תלמיד ותלמיד. במקרים מסוימים עשוי להתאים גם לבני נוער המתמודדים עם פגיעות ראש. משויך לגשר.

מנהלת

מירה מור

מה השלב המתאים

חיים בקהילה, גילאי 16-21

סוגי שירותים

צוות רב-מקצועי הכולל: מדריכים, מורים, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, מטפלים באומנויות, פסיכולוגים. בסיום הלימודים, משולב כל תלמיד ותלמיד בעבודה המותאמת לו, לפי נתוניו האישיים, וזאת באמצעות הכשרה תוך מפעלית, שירותי השמה פתוחה, השמה נתמכת, או השמה במפעלים מוגנים.

פרטי התקשרות

המצודה 1 תל-גיבורים חולון

טלפון: 03-6829789

מסגרות חברתיות 

 

כנפיים של קרמבו

אודות 

 'כנפיים של קרמבו' היא תנועת נוער לצעירים עם ובלי צרכים מיוחדים. הפעילות היא חברתית-חינוכית, בלתי פורמאלית, פעם בשבוע בשעות אחה'צ, במודל של חונכות אישית-במסגרת קבוצתית. מרבית החונכים הינם בני נוער מהחינוך הכללי. הפעילות המשותפת תורמת להגברת המודעות לאוכלוסיות מיוחדות ולנגישות חברתית. מקום הפעילות נגיש, ישנה הסעת חניכים מביתם למקום הפעילות וחזרה, בהסעות המותאמות לנכים, ההסעה מפוקחת ומלווה ע'י פעיל של התנועה, בכל פעולה. כמו כן מטפלת סיעודית בכל אחד מסניפי התנועה.

נכון ל2018 יש 66 סניפים ברחבי הארץ.

עלויות 

העלות השנתית לפעיל בתנועה הינה סמלית (פעיל חדש חייב ברכישת חולצת מדים, פעיל ותיק יכול לרכוש חולצה נוספת, עלות החולצה 50 ש"ח נוספים). לפני הרשמה, יש ליצור קשר ראשוני עם הסניף, לוודא שיש מקום, לערוך ביקור היכרות בבית החניך והסכמה על התאמה הדדית של הילד לפעילות.

יצירת קשר

*8849

שמחה לילד

אודות 

שמחה לילד הינה עמותה שהוקמה במטרה לסייע לילדים חולים ובני משפחותיהם, תוך מתן דגש על ליווי אישי של הילדים לאורך תהליך האשפוז והשיקום, ובניית סביבה חברתית לילדים. סוג הפעילויות: פעילות בבתי חולים, פרויקט חונכות אישית, מחנות וטיולים, ליווי למשפחות.

הפעילות מתקיימת בפריסה רחבה.

יצירת קשר

02-6527007

מרכז ספורט לנכים בישראל

אודות

מרכז הספורט לנכים איל"ן רמת-גן היידוע בשם ספיבק, הינו מרכז הספורט לנכים הראשון במדינה. המרכז הוקם לפני כ- 50 שנה במטרה לאמן ולטפח ספורטאים נכים בתחום הספורט השיקומי וההישגי. כיום פעילים במרכז כ- 2500 איש בעלי צרכים מיוחדים העוסקים בכ- 20 ענפי ספורט.

אוכלוסיות יעד 

תכנית הילדים והנוער פועלת בימי ראשון ורביעי ומטרתה להציע פעילות ספורט מותאמת למגבלה ולמטרות השיקומיות. בתכנית צוות מדריכים מקצועי ומסור ותכנית מגוונת בהובלת ד"ר ענת חכם גובר ופרופ' שייקה הוצלר. התכנית כוללת חוגים כגון כדורסל בכיסאות גלגלים, טניס בכיסאות גלגלים, טניס שולחן, שחייה ברמות שונות, כדורגל, בוצ'יה, התעמלות ועוד בהתאמה לילדים עם מוגבלויות. התכנית מפעילה גם שירות הסעות במוקדים שונים ברחבי הארץ לנוחיות הילדים וההורים.

איך מתחילים

לפרטים נוספים והרשמה לתכניות הילדים יש ליצור קשר במייל: [email protected]

שעות פתיחה

תכנית הילדים והנוער פועלת בימי ראשון ורביעי.

פרטי התקשרות 
  • כתובת: רוקח 123 רמת גן
  • טלפון: 5754444 03 
  • פקס:  7511649 03
  • אתר: http://iscd.com

עמותת אתגרים

אודות

עמותת אתגרים נוסדה בשנת 1995 במטרה לקדם אנשים עם מוגבלויות לעבר מיצוי יכולות ושילוב חברתי באמצעות ספורט ופעילות אתגרית בטבע. אתגרים פיתחה מגוון ענפי ספורט המותאמים לציבור עם הצרכים המיוחדים: אופניים (טאנדם, יד, תלת), פארקי חבלים, ריצה והליכה, שייט, צלילה, קארטינג, טיולי אתגר, סקי מים, קיאקים וג'יפים.

החוגים מתקיימים בכל הארץ, לטבלה המפרטת את החוגים ומיקומם לחץ כאן.

אוכלוסיות יעד 

אתגרים פתוחה לכלל ציבור האנשים עם הצרכים המיוחדים. בפעולויות נוטלים חלק אוכלוסיות עם מוגבלות פיזית, התפתחותית, נפשית, חושית וחברתית בכל הגילאים (החל מגיל 3).

איך מתחילים

ניתן למלא טופס באתר או ליצור קשר עם מנהלת החוגים גלית פליישמן בטלפון 04-9983355. השתתפות בחוגים מתבצעת במסגרת של מנוי חודשי.

פרטי התקשרות 

  • משרדי העמותה: משרדי העמותה: בית הלל 18 ת"א. 
  • טלפון ראשי: 03-5613585
  • רישום חוגים: 04-9983355
  • אימייל: [email protected]
  • אתר: www.etgarim.com