Top

שיקום מיני לאחר פגיעה מוחית- שיחה עם פרופסור רפי חרותי

תמלול שיחה עם פרופסור רפי חרותי אודות שיקום מיני לאחר פגיעה מוחית: צולם בתאריך 26.5.2020

שיחה עם פרופ' רפי חרותי, מומחה לרפואת שיקום ומטפל מיני מוסמך, מנהל חטיבת השיקום בבית חולים שיקומי רעות 

 

לצפייה בשיחת הוידאו לחץ כאן 

נושא השיחה היום הוא שיקום מיני. לפני שנתחיל לצלול לעומק הדברים הנושא הראשון שאני רוצה להתייחס אליו זה הנושא של מבוכה. המבוכה שקיימת סביב שיח על מיניות באופן כללי, על שיקום מיני. המבוכה הזאת מאפיינת גם הרבה פעמים את המשתקמים והמשתקמות אחרי פגיעה מוחית ובכלל וגם הרבה פעמים היא מאפיינת את הצוות הטיפולי. מה יש לך להגיד על המבוכה הזו ומה המחיר שהמשתקמים והמשתקמות משלמים בגינה.

המבוכה הזו היא הרבה פעמים במקום. כשמגיע אלי בן אדם, עם פגיעה מוחית, בלי פגיעה מוחית, ואומר לי שהוא נבוך אז קודם כל אני מנרמל את זה. אנשים לא רגילים לדבר על הנושא המיני. עם כבר ברגע שמטפלים נבוכים לדבר על זה ובגלל שהם נבוכים לדבר על זה זה פוגע בעצם בטיפול במטופל כאן אנו כאנשי מקצוע צריכים להתערב ואיכשהו לקדם את המודעות לנושא הזה של מיניות ולעבוד עם מטפלים, עם צוותים מטפלים מכל הסקטורים מכל הסוגים,  איך להתגבר על אותה מבוכה. כי גם קקה ופיפי מביך אותנו, סליחה על השפה, ובכל זאת מטפלים מדברים על זה. דברים שנפגעים אצל מטופלים, כן שואלים על יציאות ואיך נראות היציאות ואיזה ריח.. גם מביך ובכל זאת מדברים. מטפלים צריכים להבין שזה חשוב ומטופלים צריכים להבין שזה חשוב וברגע שמבינים שזה חשוב זה גם מסייע להתגבר על אותו מחסום של מבוכה.

שיקום מיני זה עולם ומלואו, השיחה הזו תיגע בקצרה בכמה נושאים והשאלות הן מהפריזמה של שיקום לאחר פגיעה מוחית. וזה מוביל לשאלה הבאה- מה הן התלונות המרכזיות של גברים ונשים סביב שיקום מיני, גברים ונשים שעברו פגיעות ראש?

קודם כל בשנות ה-70 היה צוות חוקרים מאד ידוע שהם בעצם הניחו את היסודות של הטיפול המיני המודרני של זמננו, קראו להם מסטרס וג'ונסון. אלה שלא שמעו עליהם גם מוזמנים לקרוא עליהם בגוגל וגם פעם אחרת אני אשמח לספר עליהם, היו להם חיים מעניינים, יש להם סדרה "הסקס של מסטרס". למה אני מסביר עליהם? כי מסטרס וג'ונסון אמרו משהו מאד מעניין שקשור דווקא למוח. הם אמרו איבר המין החשוב ביותר של האדם הוא בין האוזניים ולא בין הרגליים. ובעצם בפגיעה מוחית אנחנו פוגעים באיבר המין החשוב ביותר של האדם, וכאשר יש פגיעה מוחית כל התפקודיים שקשורים במין ובמיניות עשויים להיפגע. כמובן הכל בהתאם לסוג הפגיעה, אם היא קלה בינונית או חמורה ובהתאם למיקומה במוח.

אשמח אם תפרט כמה דוגמאות עם מה אנשים מתמודדים, עשויים להתמודד?

  • הפגיעות הקלאסיות הן למשל הפגיעה בחשק המיני. החשק המיני בהתחלה מיד לאחר הפגיעה אצל רוב האנשים יכול להיות מאד מאד נמוך עד כדי היעלמות לחלוטין, יכול להיעלם גם בגלל הפגיעה עצמה וגם בגלל הדיכאון שהוא מאד קשה בהתחלה מיד לאחר הפגיעה- תראו מה קרה לי, באיזה מצב אני וכשיש דיכאון החשק מדוכא. החשק יכול להיות גם הפוך. יכולות להיות פגיעות מוחיות מסוימות שהחשק פתאום הופך להיות בלתי נשלט וגם במצבים כאלו וגם למצבים כאלו אנחנו כמובן חייבים להתייחס ולטפל.
  • סוג אחר של פגיעות יכולות להיות בעוררות המינית. פגיעה בעוררות מינית אצל נשים זה יכול להתבטא ביובש נרתיקי, אצל גברים זה יכול להתבטא בפגיעות בזקפה. זה יכול להיות ברוב המקרים קודי להגיע לזקפה שהיא איכותית דיה, או אותם גברים שכן מגיעים לזקפה אבל היא נופלת להם, קשה להם בגלל דברים עקיפים של פגיעה מינית קשה להם לשמור על הזקפה, בגלל קושי בריכוז, קושי בקשב, החלקים הרגשיים גם הם יכולים לפגוע בזקפה.
  • קבוצה אחרת של בעיות אלו בעיות באורגזמה. גם אצל גברים וגם אצל נשים מדובר על קושי להגיע לאורגזמה. גם אם הגבר או האישה יש להם חשק טוב ועוררות תקינה והם מתקשים להגיע לאורגזמה זה יכול להיות גם בגלל הפגיעה עצמה אבל גם בגלל תרופות שאנחנו מקבלים לפגיעה שעשויות לגרום לקושי להגעה לאורגזמה או אותה בעיה שהזכרתי של קשב וריכוז ואורגזמה מחייבת ריכוז ברמה מסויימת.
  • יכולות להיות בעיות שקשורות בכאבים.
  • יכולות להיות בעיות שקשורות בתנוחות, אני לא מסוגל לעשות תנוחות מסוימות בגלל הפגיעה המוטורית בקרב מי שיש להם פגיעה, שיתוק בפלג גוף מסוים וכדומה.

מתי זה הזמן הנכון להציף את הנושא הזה? כבר בשלב האשפוזי? זה עשוי להיות מתאים, זה נכון?

את התשובה הזו אפשר לחלק לשניים. קודם כל אם צופים בסרטון הזה מטפלים שעובדים עם אנשים בעלי פגיעה מוחית אז הזמן הנכון זה כמה שיותר מוקדם. עם הקבלה לשיקום אפילו. כמובן שבכל שלב בשיקום אפשר לעלות את זה בצורה אחרת ואני מדבר הרבה עם מטפלים מכל הסוגים ומכל הסקטורים ואני אומר להם מספיק שבקבלה אתם תגידו למטופל או למטופלת, "שמעי, בפגיעה כמו שלך עשוי להיפגע התפקוד המיני, אם תרצי יש לנו אנשי צוות שישמחו לדבר איתך על זה בהמשך". זה כאילו שאלתי. מספיק שאני כאיש מקצוע אומר למטופל זה נורמלי לדבר על זה, זה נפגע וחשוב שתדבר על זה. מין זה לא מותרות, מין זה חלק מהתפקוד היומיומי שלנו, כמו לבוש כמו רחצה וכמו הדוגמה שהזכרתי קודם סוגרים. יש את הפרמידה של מאסלו שזו פירמידה שמדברת על צרכים של בני אדם, צרכים שהם הכי הכי חשובים וזו עובר לצרכים שהם של מותרות. סקס מופיע בפירמידה של מאסלו ביחד עם אוכל וחמצן. לא אני אמרתי את זה.

זה לגבי המטפלים. לגבי המטופלים- גם אתם, מטופלים או בני משפחה, כמה שיותר מוקדם.

למי פונים? אם לא פנו אלי ולא שאלו אותי את השאלות האלו, למי אפשר לפנות בצוות? באשפוז יש צוות כל כך גדול, למי נכון לפנות?

נכון לפנות למי שאתם מרגישים הכי קרובים ואיתו אתם יכולים להעלות את זה. לא בטוח שאותו בן אדם יהיה האדם המתאים לטפל בזה אבל אם תרגישו מספיק נוח הוא יהיה הבן אדם המתאים לתת לכם את המידע הראשוני ולדעת לאן להעביר את זה הלאה. אם זה בן אדם שמרגישים מספיק נוח, אז הוא גם יידע לתת לזה את המקום. אבל כל אחד מאנשי הצוות צריך לדעת את המידע הבסיסי ולדעת לאן אפשר להפנות בהמשך.

ואם נמצאים כבר בבית, בקהילה, בין אם היה שלב אשפוזי ובין לא, לא תמיד יש, והבעיות צפות ועולות, למי נכון לפנות?

יש שירותים שהם חינם וכדאי לחפש בגוגל אבל הם ברמה של ייעוץ. ככלל, בתוך הנושא המיני אנחנו רואים כמה רמות של התערבות.

  • יש רמה של חינוך מיני שזה מתן מידע ראשוני שאת המידע הזה אפשר הרבה פעמים להשיג באינטרנט, זה הרמה של מה שאנחנו עושים כרגע. אני מקבל מידע ראשוני.
  • הרמה השנייה היא לא רק לקבל מידע אלא היא ברמה של ייעוץ מיני שזה כבר לא לראות סרטון באינטרנט עם איזה רופא מאי שם בתל אביב, אלא ממש לדבר עם איש מקצוע שאולי הוא לא מטפל מיני אבל הוא יכול לתת את המידע הראשוני. זה יכול להיות כל אחד מאנשי הצוות שמטפלים בפגיעות מוחיות, זה הרמה של הייעוץ המיני. יש מסגרות שעושות את זה בחינם וכדאי לחפש באינטרנט, ושוב זה רמה של התייעצות, לא רמה של טיפול.
  • ברמה של הטיפול אני ממליץ לפנות למרפאות שעוסקות בטיפול ושיקום מיני. יש לנו קמפיין " טיפול מיני זה עסק רציני", בשביל להיות מטפל מיני צריך לעשות הכשרה מורכבת וארוכה. צריך להיות או בעל תואר ברפואה או בעל תואר שני טיפולי. אותם אנשים אם הם רופאים או אם הם מטפלים, צריכים לעשות קורס תיאורטי במיניות האדם בהיקף של 200 שעות! הם צריכים לדעת המון. אני ממליץ למצוא מרפאה שהיא מוסמכת, הכי כדאי להיכנס של איט"ם, האגודה הישראלית לטיפול מיני, אפשר למצוא את זה בקלות בגוגל, ושם בדף הבית יש רשימה של מטפלים מוסמכים ויש רשימה של מרפאות ציבוריות מוסמכות, גם מרפאות פרטיות מוסמכות, חפשו כזו המוגדרת "טיפול ושיקום מיני". שמתעסקים בשני הנושאים האלו.

אשמח אם תספר על המרפאה לשיקום מיני שקיימת בבית חולים רעות, זו מרפאה שידועה בכך שיש שם צוות מאד מאד רחב

המרפאה הזו היא מרפאה שקיימת כבר קרוב ל-20 שנה ויש לנו כאן צוות ממגוון מקצועות, גם מהתחום הרפואי.. הרעיון שזה יהיה תחנה אחת. שבן שמגיע לא אצטרך לשלוח אותו לפה ולשם, אלא הוא יקבל את כל מה שצריך כבר אצלנו. כלומר אם זה בתחום הרפואי אז יש לי גם את האפשרות לקבל ייעוץ פסיכיאטרי וייעוץ של רופאת נשים מוסמכת והכל אצלנו, ואם זה מרפאת נשים לתת את הטיפול גם לנשים בעלות נכויות. שלא כמו במרפאה בקופת חולים שמקדישים לה חמש דקות ובחמש דקות אלו היא צריכה לעלות למיטה ולרדת מהמיטה, לפעמים רק לעלות למיטה עם למישהי יש נכות זה יכול לקחת עשר דקות. מעבר לזה יש גם מגוון של אנשי צוות, יש אח שאחראי על הדרכות ויש מגוון של מטפלים ממגוון של תחומים, פסיכולוגיה שיקומית, פסיכולוגיה קלינית, טיפול בתנועה, טיפול בפסיכודרמה, וארגז הכלים הכולל של כלל המרפאה הוא עצום. הרעיון הוא שמטופל מגיע, הוא קודם כל עובר מספר שיחות של אבחון ע"י מטפלים יותר ותיקים במרפאה, כולל אותי ועוד מטפלות ותיקות ומספר פגישות של אבחון, קוראים לזה אינטק. פגישות האבחון מאפשרות לנו לתפור את החליפה שתתאים לאותו בן אדם שהגיע ולהתאים לו את אנשי הצוות שיתאימו להמשך הטיפול.  כמובן שבטיפול יש התייחסות מאד חשובה לכל הנושא של הטיפול הזוגי. הרבה פעמים יגיע זוג שלאחד מבני הזוג יש לו פגיעה מוחית ואנחנו נשים לב שבעצם עיקר הבעיות זה בכלל במישור הזוגי. בגלל הפגיעה המוחית התקשורת היומיומית השתנתה, ועל כל שטות הם רבים והתקשורת הבינאישית כבר לא קיימת, ואז אנחנו בכלל מתחילים מהרמה הזוגית לפני שאנחנו עולים לרמה היותר אינטימית ומינית.

היום יש הרבה שימוש באביזרים, אם תוכל לספר לנו בקצה מה קיים?

אביזרים זה החלק הטכני בטיפול. החלק הרגשי והחלק הנפשי והזוגי זה החלקים הדומיננטיים אבל גם החלקים הטכניים יכולים לסייע. בתוך אביזרים אני מכניס למשל תרופות. תרופות שמשמרות את הזקפה, באותם מקרים שצריך לשפר את הזקפה ויש לנו מכשור שיכול לשפר תנוחות לאנשים שמתקשים בתנוחות מסוימות בגלל הפגיעה המוטורית. יש לנו ויברטורים. ממש במקרה הכינותי מראש- הדבר הזה זה ויברטור וששמים את איבר המין כאן אותו ויברטור מתחיל לרטוט וזה עשוי לגרום לרפלקס של שפכה לאותם גברים שנפגעה אצלם היכולת לשפוך. זה גם יכול כמובן לשפר אורגזמה. העולם הזה של הטכנולוגיה משתנה מיום ליום ושווה לברר.

פרופסור חרותי תודה רבה לך על הזמן ועל הידע שחלקת איתנו. אני מזמינה את מי שצופה בנו- אם יש עוד שאלות שעולות אם יש עוד תהיות, אנחנו מזמינים אתכם לכתוב, אפשר בתגובה לפוסט או בפרטי, במידה ויהיו עוד שאלות אנחנו נשמח לענות עליהן, להפנות לפרופ' חרותי.

או למישהו מהצוות, אני אשמח שאם יהיו שאלות ותשובות נעלה חלק מהצוות, אני כרופא ועוד מישהו מהעולם הרגשי. תודה רבה על האירוח

בשמחה, ותודה