Top

שיקום ילדים: איך מתארגנים לקראת השבוע הראשון? שיחה עם ענבל סולומון

תמלול שיחת פייסבוק לייב עם ענבל סולומון אודות שיקום ילדים- איך מתארגנים לקראת השבוע הראשון: צולם בתאריך 15.11.2019

שיחה עם ענבל סולומון, עובדת סוציאלית של המחלקה לשיקום ילדים ונוער בבית חולים לוינשטיין 

לצפייה בשיחת הוידאו לחץ כאן 

תמלול הסרטון: "שיקום ילדים: איך מתארגנים לקראת השבוע הראשון?".  

**לקריאה נוספת אודות שיקום ילדים: "שיקום ילדים: מה חשוב לשאול במהלך האשפוז ולקראת שחרור– עם עו"ס ענבל סולומון", ו- "שיקום ילדים עם הפסיכולוגית לרה זינגר"

שלום ענבל. מה הם דברים החשובים שמשפחה צריכה לדעת כבר בימים הראשונים שמגיעים למחלקת שיקום ילדים ונוער?

חשוב להבין שמחלקת השיקום שונה במהותה ממחלקה אשפוזית בבית חולים כללי או במחלקה אקוטית. בניגוד למחלקות אשפוז בבתי חולים הכללים שבדרך כלל המצב התפקודי הוא יותר קשה, הילדים או המאושפזים שוכבים במיטה וכל הצוות מגיע אליהם, אצלנו במחלקת השיקום, קמים בבוקר וקודם כל יוצאים מהמיטה. ואז מתחילים סדר יום, שהוא מובנה ומסודר.. וזה הבדל מאד משמעותי שהרבה משפחות מרגישות כשהן מגיעות אלינו למחלקה. כשאתם יודעים מספיק זמן מראש שאתם אמורים להגיע אלינו למחלקה אני הייתי ממליצה לבדוק כמה דברים לפני שמגיעים.

מה חשוב לבדוק?

לינה– דבר ראשון חשוב להבין שבמחלקה לצד כל ילד ישן גם הורה. יש לנו ספה וציוד שמתאימים גם להורים. קודם כל אני מזכירה שאנחנו מחלקת ילדים ונוער כל המאושפזים הם מתחת לגיל 18, אז אנחנו צריכים את המלווה בדרך כלל האפוטרופוס או מישהו אחר מטעמו שמוסכם גם על ידי הילד שילווה אותו לאורך כל התקופה. לכן אם מדובר באחד ההורים חשוב לדבר בינכם, מי יהיה המלווה בימים הראשונים, איך תתחלפו אם בכלל בהמשך. חשוב להכין את הילדים האחרים שיש בבית. ובעיקר לחשוב על זה שזו תהייה תקופת אשפוז ממושכת. שיקום יכול להיות כמה שבועות עד כמה חודשים… ובטח ובטח אם יש ילדים בבית ומקומות עבודה זה משהו שצריך להיערך אליו מראש.

עבודה– חשוב ליידע את מקום העבודה, בטח אם אנחנו שכירים, אם אנחנו עצמאים זה סיפור קצת שונה. אבל במקרה של שכירים יש אפשרות קודם כל לנצל ימי חופשה שנשארו לכם וימי מחלת ילד שהצלחתם לשמור במהלך השנה. כאשר מסיימים את המכסה הזאת יש על פי חוק ימי מחלה שמופיע בפירוט באתר כל זכות (אני ממליצה להיכנס ולבדוק שם את הדברים), כל הורה זכאי לנצל 18 ימי מחלה גם על חשבון ימי המחלה האישיים שלו בלי שהוא צריך להמציא איזה שהוא אישור רפואי. עצם זה שהוא מלווה את הילד לתקופת אשפוז ממושכת הוא זכאי לנצל את הימים האלו. אם רק אחד מההורים בוחר לנצל, אז הוא יכול למעשה לקחת את המכסה של ההורה השני ולנצל 36 ימי מחלה שזה נותן לכם בגדול משהו כמו חודש וחצי, שזה מאד משמעותי כי בתקופה הזאת בעצם ממשיכים לקבל משכורת עד שמתחילים להתארגן עם ביטוח לאומי וכל תביעות הביטוח הפרטיות, זה משהו שבהחלט מסייע והוא משמעותי.

ביטוח לאומי- ביטוח לאומי מתחילים להתייחס לתביעה בדרך כלל שלושה חודשים או מיום הניתוח או מיום התאונה או מיום האירוע, כל אחד בהתאם למה שהוא מתמודד איתו. למרות זאת, אנחנו פה בבית החולים ממליצים וגם עושים בפועל מגישים את התביעה אפילו חודש אחרי, גם כי יש איזה שהוא תהליך עד שהמסמכים מגיעים ואם צריך אנחנו נותנים מסמכים בהמשך, סיכומי ביניים וכולי, וגם הרבה פעמים עצם זה שרואים שהוא מאושפז בבית לוינשטיין גם ביטוח לאומי בחלק מהסניפים מבינים שזה משהו ממושך. לרוב מתחילים לתת את הגמלה גם לפני שעברו שלושה חודשים. יש לנו בבית החולים שירות, זה לא רק אצלנו, זה בהרבה מאד בתי חולים וחשוב באמת להכיר- זה נקרא "מחלקה ראשונה לביטוח לאומי". אנחנו העובדות הסוציאליות ממלאות טופס ממש קצר של עמוד וקצת בניגוד לטפסים מאד ארוכים שיש בביטוח הלאומי ושולחים ישירות לסניף הרלוונטי וכבר מתחילים לטפל בתביעה בימים הראשונים. ולנו יש אפשרות לעקוב אחרי סטטוס התביעה. זה משהו שמאד מקל, זה מוריד לפחות חלק מהכאב ראש של ההורים וכמובן אם צריך טפסים בהמשך יש לנו את האפשרות לסייע (לקריאה אודות קצבת ילד נכה לחץ כאן).

המערכת המשפחתית– קודם כל יש משמעות לגיל האחים. אם מי שמאושפז כאן הוא הבוגר או הצעיר כמובן שזה משנה את כל הדינמיקה בבית. יש כמה אפשרויות. קודם כל זה ההורים. לראות איך אתם, בהנחה כמובן שיש שני הורים, לראות איך מתחלפים, איך מפזרים את האחריות, כדי שגם הילד שפה יזכה להיות עם שני ההורים וגם הילדים בבית יזכו להיות עם שני ההורים. וגם איזה שהוא צורך בכל זאת להתאוורר וקצת לצאת מהמחלקה. אז קודם כל לעשות איזה שהיא חלוקה בניכם. דבר שני יותר זמין ונגיש זה כמובן המשפחה המורחבת. סבא, סבתא דודים, כל אחד בהתאם למה שקיים ויכול לראות איך הם מסייעים לאחים, גם ברמת הלינה, גם ברמת האוכל, הוצאה מהמסגרות וכו'. 

המערכת והשירות הציבורי- יש לנו את גורמי הרווחה. הלשכה לשירותים חברתיים בכל עיר ובכל רשות יש פונקציה שנקראת עו"ס משפחה. עו"ס משפחה צריכה לדאוג לכל מה שקשור למשפחה וזה לא רק משפחות במצוקה כלכלית. לשירותי הרווחה יש מגוון של שירותים. אני הרבה פעמים בשיחה הראשונה ממליצה קודם כל ללכת לפתוח תיק ברווחה, שיכירו אתכם, שיכירו את המשפחה, ואז גם לי יש אפשרות בעצם ליצור קשר עם העובדת הסוציאלית ולראות מה אפשר לעזור. מה בדרך כלל הם יכולים לסייע? זה מאד משתנה בין רשות לרשות, בהתאם לתקציבים ובהתאם לסל שירותים שהם נותנים, אבל יש מקומות שהם נותנים משהו כמו סומכת או חונכת שיכולה להגיע הביתה ולעזור בהתארגנות הראשונית בבית. יכול להיות מתנדבות או מתנדבים שמגיעים ומקבלים את הילדים עם ארוחה חמה, יכול להיות גם מועדוניות של הרווחה אחרי שעות בית ספר שמקבלים אותם לשעות הראשונות. יש חלק מהמקומות שיש להם שירות שנקרא אומנת יום זה כמו משפחת אומנה, אבל באמת לשעות היום, בסוף היום מגיע אחד ההורים מגיע הביתה אנחנו מקווים וכולם ישנים בבית במיטות שלהם. אני מניחה שיש עוד הרבה דברים שעוד קיימים לכן אני מציעה קודם כל לגשת לפתוח תיק, שיכירו אתכם ואז תוך כדי אפשר לראות איך אפשר לעזור.

מה צפוי בשבוע הראשון במחלקה?

כשמגיעים בדרך כלל הצוות הסיעודי מקבל אותם, מקבלים את החדר, מתחילים להתארגן, ואז מתחיל סבב של שיחות קבלה והיכרות עם הפונקציות השונות במחלקה. הראשונים שרואים זה בדרך כלל הסיעוד והצוות הרפואי, עושים בדיקה ראשונית. ואחרי זה בשבוע הראשון פוגשים את כל המטפלים הפרא רפואיים, המטפלים הרגשיים, הצוות הרגשי, וגם העובדת הסוציאלית. לפעמים ישאלו אתכם את אותן השאלות, לפעמים תצטרכו לחזור על אותו הסיפור כמה פעמים אבל חשוב לי להדגיש שכל אחד מאיתנו שומע משהו אחר, כל אחד מאיתנו שם דגש למשהו אחר ולכן צריך קצת סבלנות לשבוע הראשון ובאמת אחרי שבוע אנחנו כל הצוות יושבים, כל אחד נותן את ההתרשמות שלו ובונים יחד את תוכנית השיקום ומתחילים לרוץ. כשהזכרתי, או שלא הזכרתי שיש מערכת שעות שכל משפחה מקבלת ואז אתם כבר יודעים בכל שעה בכל יום איפה אתם צריכים להיות ואז אחרי השבוע הראשון המערכת כבר יותר מסודרת וכבר יותר צפויה.יש לנו גם אפליקציה שזה מגיע ישירות בטלפון. אפשר בכל רגע לפתוח, לפעמים עושים שינויים תוך כדי. המערכת אצל המשפחה, אצל ההורה או אצל הילד ובעצם האחריות מרגע זה להגיע לטיפולים בזמן היא אצל המשפחה ההורה והילד.

אלו היו כמה נקודות חשובות לגבי התארגנות בשבוע הראשון. בסרטון הבא נדבר על מה חשוב לברר במהלך השיקום ולקראת השחרור.

תודה רבה ענבל

בשמחה רבה